TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată
Dispozitii generale
Art. 125. -
Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect care se datorează bugetului
de stat.
Sfera de aplicare
Art. 126. -
(1) În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se cuprind operaţiunile
care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) constituie o livrare de bunuri sau o
prestare de servicii efectuate cu plată;
b) locul de livrare a bunurilor sau de
prestare a serviciilor este considerat a fi în România;
c) livrarea bunurilor sau prestarea
serviciilor este realizată de o persoană impozabilă, astfel cum este definită la
art. 127 alin. (1);
d) livrarea bunurilor sau prestarea
serviciilor să rezulte din una dintre activităţile economice prevăzute la art.
127 alin. (2).
(2) În sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adăugată se cuprinde şi importul de bunuri.
(3) Operaţiunile care se cuprind în
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată sunt denumite în continuare
operaţiuni impozabile.
(4) Operaţiunile impozabile pot fi:
a) operaţiuni taxabile, pentru care se
aplică cotele prevăzute la art. 140;
b) operaţiuni scutite cu drept de
deducere, pentru care nu se datorează taxa pe valoarea adăugată, dar este
permisă deducerea taxei pe valoarea adăugată datorate sau plătite pentru
bunurile sau serviciile achiziţionate. În prezentul titlu, aceste operaţiuni
sunt prevăzute la art. 143 şi art. 144;
c) operaţiuni scutite fără drept de
deducere, pentru care nu se datorează taxa pe valoarea adăugată şi nu este
permisă deducerea taxei pe valoarea adăugată datorate sau plătite pentru
bunurile sau serviciile achiziţionate. În prezentul titlu, aceste operaţiuni
sunt prevăzute la art. 141;
d) operaţiuni de import scutite de taxa
pe valoarea adăugată, prevăzute la art. 142, pentru care nu se datorează taxa pe
valoarea adăugată în vamă.
Persoane impozabile
Art. 127. -
(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o
manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor
prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.
(2) În sensul prezentului titlu,
activităţile economice cuprind activităţile producătorilor, comercianţilor sau
prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi
activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie
activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale, în scopul
obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.
(3) Nu acţionează de o manieră
independentă angajaţii sau orice alte persoane legate de angajator printr-un
contract individual de muncă sau prin orice alte instrumente juridice care
creează un raport angajator/angajat în ceea ce priveşte condiţiile de muncă,
remunerarea sau alte obligaţii ale angajatorului.
(4) Cu excepţia celor prevăzute la alin.
(5) şi (6), instituţiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activităţile
care sunt desfăşurate în calitate de autorităţi publice, chiar dacă pentru
desfăşurarea acestor activităţi se percep cotizaţii, onorarii, redevenţe, taxe
sau alte plăţi.
(5) Instituţiile publice sunt persoane
impozabile pentru activităţile desfăşurate în calitate de autorităţi publice,
dacă tratarea lor ca persoane neimpozabile ar produce distorsiuni concurenţiale.
(6) Instituţiile publice sunt persoane
impozabile pentru activităţile desfăşurate în aceleaşi condiţii legale ca şi
cele aplicabile operatorilor economici, chiar dacă sunt prestate în calitate de
autoritate publică, precum şi pentru activităţile următoare:
a) telecomunicaţii;
b) furnizarea de apă, gaze, energie
electrică, energie termică, agent frigorific şi altele de aceeaşi natură;
c) transport de bunuri şi de persoane;
d) servicii prestate de porturi şi
aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse
pentru vânzare;
f) activitatea târgurilor şi
expoziţiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activităţile organelor de publicitate
comercială;
i) activităţile agenţiilor de călătorie;
j) activităţile magazinelor pentru
personal, cantine, restaurante şi alte localuri asemănătoare.
(7) Sunt asimilate instituţiilor
publice, în ceea ce priveşte regulile aplicabile din punct de vedere al taxei pe
valoarea adăugată, orice entităţi a căror înfiinţare este reglementată prin legi
sau hotărâri ale Guvernului, pentru activităţile prevăzute prin actul normativ
de înfiinţare, care nu creează distorsiuni concurenţiale, nefiind desfăşurate şi
de alte persoane impozabile.
Operatiuni impozabile
Art. 128. -
(1) Prin livrare de bunuri se înţelege orice transfer al dreptului de
proprietate asupra bunurilor de la proprietar către o altă persoană, direct sau
prin persoane care acţionează în numele acestuia.
(2) În înţelesul prezentului titlu, prin
bunuri se înţelege bunurile corporale mobile şi imobile, prin natura lor sau
prin destinaţie. Energia electrică, energia termică, gazele naturale, agentul
frigorific şi altele de aceeaşi natură sunt considerate bunuri mobile corporale.
(3) Sunt, de asemenea, considerate
livrări de bunuri efectuate cu plată, în sensul alin. (1):
a) predarea efectivă a bunurilor către o
altă persoană, în cadrul unui contract care prevede că plata se efectuează în
rate sau orice alt tip de contract ce prevede că proprietatea este atribuită cel
mai târziu în momentul plăţii ultimei scadenţe, cu excepţia contractelor de
leasing;
b) transferul dreptului de proprietate
asupra bunurilor, în urma executării silite;
c) trecerea în domeniul public a unor
bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile, în condiţiile prevăzute de
legislaţia referitoare la proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia,
în schimbul unei despăgubiri;
d) transmiterea de bunuri efectuată pe
baza unui contract de comision la cumpărare sau la vânzare, atunci când
comisionarul acţionează în nume propriu, dar în contul comitentului;
e) bunurile constatate lipsă din
gestiune, cu excepţia celor prevăzute la alin. (9) lit. a) şi c).
(4) Preluarea de către persoane
impozabile a bunurilor achiziţionate sau fabricate de către acestea pentru a fi
utilizate în scopuri care nu au legătură cu activitatea economică desfăşurată
sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane în mod gratuit constituie
livrare de bunuri efectuată cu plată, dacă taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor respective sau părţilor lor componente a fost dedusă total sau
parţial.
(5) Orice distribuire de bunuri din
activele unei societăţi comerciale către asociaţii sau acţionarii săi, inclusiv
o distribuire de bunuri legată de lichidarea sau de dizolvarea fără lichidare a
societăţii, constituie livrare de bunuri efectuată cu plată.
(6) În cazul a două sau mai multe
transferuri succesive ale dreptului de proprietate asupra unui bun, fiecare
transfer este considerat o livrare separată a bunului, chiar dacă acesta este
transferat direct beneficiarului final.
(7) Transferul de bunuri efectuat cu
ocazia operaţiunilor de transfer total sau parţial de active şi pasive, ca
urmare a fuziunii şi divizării, nu constituie livrare de bunuri, indiferent dacă
e făcută cu plată sau nu.
(8) Aportul în natură la capitalul
social al unei societăţi comerciale nu constituie livrare de bunuri, dacă
primitorului bunurilor i-ar fi fost permisă deducerea integrală a taxei pe
valoarea adăugată, dacă aceasta s-ar fi aplicat transferului respectiv. În
situaţia în care primitorul bunurilor este o persoană impozabilă, care nu are
dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată sau are dreptul de deducere
parţial, operaţiunea se consideră livrare de bunuri, dacă taxa pe valoarea
adăugată aferentă bunurilor respective sau părţilor lor componente a fost dedusă
total sau parţial.
(9) Nu constituie livrare de bunuri, în
sensul alin. (1):
a) bunurile distruse ca urmare a unor
calamităţi naturale sau a altor cauze de forţă majoră;
b) bunurile de natura stocurilor
degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate în condiţiile stabilite
prin norme;
c) perisabilităţile, în limitele
prevăzute prin lege;
d) bunurile acordate gratuit din rezerva
de stat, ca ajutoare umanitare externe sau interne;
e) acordarea în mod gratuit de bunuri ca
mostre în cadrul campaniilor publicitare, pentru încercarea produselor sau
pentru demonstraţii la punctele de vânzare, alte bunuri acordate în scopul
stimulării vânzărilor;
f) acordarea de bunuri, în mod gratuit,
în cadrul acţiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum şi alte
destinaţii prevăzute de lege, în condiţiile stabilite prin norme.
Art. 129. -
(1) Se consideră prestare de servicii orice operaţiune care nu constituie
livrare de bunuri.
(2) Prestările de servicii cuprind
operaţiuni cum sunt:
a) închirierea de bunuri sau
transmiterea folosinţei bunurilor, în cadrul unui contract de leasing;
b) transferul şi/sau transmiterea
folosinţei drepturilor de autor, brevetelor, licenţelor, mărcilor comerciale şi
a altor drepturi similare;
c) angajamentul de a nu desfăşura o
activitate economică, de a nu concura cu altă persoană sau de a tolera o acţiune
ori o situaţie;
d) prestările de servicii efectuate în
baza unui ordin emis de/sau în numele unei autorităţi publice sau potrivit
legii;
e) intermedierea efectuată de
comisionari, care acţionează în numele şi în contul comitentului, atunci când
intervin într-o livrare de bunuri sau o prestare de servicii.
(3) Se consideră prestări de servicii cu
plată:
a) utilizarea temporară a bunurilor care
fac parte din activele unei persoane impozabile, în scopuri ce nu au legătură cu
activitatea sa economică, sau pentru a fi puse la dispoziţie, în vederea
utilizării în mod gratuit, altor persoane, dacă taxa pe valoarea adăugată pentru
bunurile respective a fost dedusă total sau parţial;
b) prestările de servicii efectuate în
mod gratuit de către o persoană impozabilă, în scopuri care nu au legătură cu
activitatea sa economică pentru uzul personal al angajaţilor săi sau al altor
persoane.
(4) Nu se consideră prestare de servicii
efectuată cu plată utilizarea bunurilor şi prestările de servicii prevăzute la
alin. (3), efectuate în limitele şi potrivit destinaţiilor prevăzute prin lege,
precum şi prestările de servicii efectuate în scopuri publicitare sau în scopul
stimulării vânzărilor.
(5) Persoana impozabilă care acţionează
în nume propriu, dar în contul unei alte persoane, în legătură cu o prestare de
servicii, se consideră că a primit şi a prestat ea însăşi acele servicii.
(6) În cazul prestării unui serviciu de
către mai multe persoane impozabile, prin tranzacţii succesive, fiecare
tranzacţie se consideră o prestare separată şi se impozitează distinct, chiar
dacă serviciul respectiv este prestat direct către beneficiarul final.
Art. 130. -
În cazul unei operaţiuni care implică o livrare de bunuri şi/sau o prestare de
servicii în schimbul unei livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii, fiecare
persoană impozabilă se consideră că a efectuat o livrare de bunuri şi/sau o
prestare de servicii cu plată.
Art. 131. -
(1) În înţelesul prezentului titlu, se consideră import de bunuri intrarea de
bunuri în România provenind dintr-un alt stat.
(2) Prin derogare de la prevederile
alin. (1), atunci când bunurile sunt plasate, după intrarea lor în ţară, în
regimuri vamale suspensive, aceste bunuri nu se cuprind în sfera de aplicare a
taxei pe valoarea adăugată. Totuşi, acestea sunt supuse reglementărilor vamale
în ceea ce priveşte plata sau, după caz, garantarea drepturilor de import pe
perioada cât se află în regim vamal suspensiv.
(3) Importul bunurilor plasate în
regimuri vamale suspensive este efectuat în statul pe teritoriul căruia bunurile
ies din aceste regimuri.
(4) Nu se cuprinde în sfera de aplicare
a taxei pe valoarea adăugată livrarea bunurilor aflate în regimuri vamale
suspensive.
Locul operatiunilor impozabile
Art. 132.
- (1) Se consideră a fi locul livrării de bunuri:
a) locul unde se găsesc bunurile în
momentul când începe expedierea sau transportul, în cazul bunurilor care sunt
expediate sau transportate de furnizor, de beneficiar sau de un terţ;
b) locul unde se efectuează instalarea
sau montajul, în cazul bunurilor care fac obiectul unei instalări sau montaj,
indiferent dacă punerea în funcţiune este efectuată de către furnizor sau de
altă persoană în contul său;
c) locul unde se găsesc bunurile în
momentul în care are loc livrarea, în cazul bunurilor care nu sunt expediate sau
transportate;
d) locul de plecare al transportului de
pasageri, în cazul în care livrările de bunuri sunt efectuate la bordul unui
vapor sau avion;
e) locul de plecare al transportului de
pasageri, în cazul în care livrările de bunuri sunt efectuate într-un autocar
sau tren, şi pe partea din parcursul transportului de pasageri efectuat în
interiorul ţării.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1)
lit. e), se înţelege:
a) prin partea din parcursul
transportului de pasageri efectuat în interiorul ţării, parcursul efectuat între
locul de plecare şi locul de sosire al transportului de pasageri, fără oprire în
afara ţării;
b) prin locul de plecare al
transportului de pasageri, primul punct de îmbarcare a pasagerilor situat în
interiorul ţării, dacă este cazul, după oprirea efectuată în afara ţării;
c) prin locul de sosire a unui transport
de pasageri, ultimul punct de debarcare prevăzut în interiorul ţării, pentru
pasagerii care s-au îmbarcat în interiorul ţării, dacă este cazul, înainte de
oprirea efectuată în afara ţării.
(3) Prin derogare de la prevederile
alin. (1) lit. a) şi b), atunci când locul de plecare sau de expediere ori de
transport al bunurilor se află în afara României, acestea fiind importate în
România, locul livrării efectuate de importator, în sensul art. 150 alin. (2),
este considerat a fi în România.
Art. 133. -
(1) Locul prestării de servicii este considerat a fi locul unde prestatorul îşi
are stabilit sediul activităţii economice sau un sediu permanent de la care
serviciile sunt efectuate sau, în lipsa acestora, domiciliul sau reşedinţa sa
obişnuită.
(2) Prin excepţie de la alin. (1),
pentru următoarele prestări de servicii, locul prestării este considerat a fi:
a) locul unde bunul imobil este situat,
pentru prestările de servicii efectuate în legătură directă cu un bun imobil,
inclusiv prestaţiile agenţiilor imobiliare şi de expertiză, ca şi prestările
privind pregătirea sau coordonarea executării lucrărilor imobiliare, cum ar fi,
de exemplu, prestaţiile furnizate de arhitecţi şi serviciile de supervizare;
b) locul unde se efectuează transportul,
în funcţie de distanţele parcurse, în cazul transportului de bunuri şi de
persoane;
c) sediul activităţii economice sau
sediul permanent al beneficiarului pentru care sunt prestate serviciile sau, în
absenţa acestora, domiciliul sau reşedinţa obişnuită a beneficiarului în cazul
următoarelor servicii:
1. închirierea de bunuri mobile
corporale;
2. operaţiunile de leasing având ca
obiect utilizarea bunurilor mobile corporale;
3. transferul şi/sau transmiterea
folosinţei drepturilor de autor, brevetelor, licenţelor, mărcilor comerciale şi
al altor drepturi similare;
4. serviciile de publicitate şi
marketing;
5. serviciile de consultanţă, de
inginerie, juridice şi de avocatură, serviciile contabililor şi experţilor
contabili, ale birourilor de studii şi alte servicii similare;
6. prelucrarea de date şi furnizarea de
informaţii;
7. operaţiunile bancare, financiare şi
de asigurări, inclusiv reasigurări, cu excepţia închirierii de seifuri;
8. punerea la dispoziţie de personal;
9. telecomunicaţiile. Sunt considerate
servicii de telecomunicaţii serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea şi
recepţia de semnale, înscrisuri, imagini şi sunete sau informaţii de orice
natură prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice,
inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de
transmisii, emiteri sau recepţii; serviciile de telecomunicaţii cuprind, de
asemenea, şi furnizarea accesului la reţeaua mondială de informaţii;
10. serviciile de radiodifuziune şi de
televiziune;
11. serviciile furnizate pe cale
electronică; sunt considerate servicii furnizate pe cale electronică: furnizarea
şi conceperea de site-uri informatice, mentenanţă la distanţă a programelor şi
echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - şi actualizarea
acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea la
dispoziţie de baze de date, furnizarea de muzică, de filme şi de jocuri,
inclusiv jocuri de noroc, transmiterea şi difuzarea de emisiuni şi evenimente
politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment şi
furnizarea de servicii de învăţământ la distanţă. Atunci când furnizorul de
servicii şi clientul său comunică prin curier electronic, serviciul furnizat nu
reprezintă un serviciu electronic;
12. obligaţia de a se abţine de la
realizarea sau exercitarea, total sau parţial, a unei activităţi economice sau a
unui drept menţionat în prezenta literă;
13. prestările de servicii efectuate de
intermediari care intervin în furnizarea prestărilor prevăzute în prezenta
literă;
d) locul unde sunt prestate serviciile,
în cazul următoarelor servicii:
1. culturale, artistice, sportive,
ştiinţifice, educative, de divertisment sau similare, inclusiv serviciile
accesorii şi cele ale organizatorilor de astfel de activităţi;
2. prestările accesorii transportului,
cum sunt: încărcarea, descărcarea, manipularea, paza şi/sau depozitarea
bunurilor şi alte servicii similare;
3. expertize privind bunurile mobile
corporale;
4. prestările efectuate asupra bunurilor
mobile corporale.
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Art. 134. -
(1) Faptul generator al taxei reprezintă faptul prin care sunt realizate
condiţiile legale, necesare pentru exigibilitatea taxei.
(2) Taxa pe valoarea adăugată devine
exigibilă atunci când autoritatea fiscală devine îndreptăţită, în baza legii, la
un moment dat, să solicite taxa pe valoarea adăugată de la plătitorii taxei,
chiar dacă plata acesteia este stabilită prin lege la o altă dată.
(3) Faptul generator al taxei intervine
şi taxa devine exigibilă, la data livrării de bunuri sau la data prestării de
servicii, cu excepţiile prevăzute în prezentul titlu.
(4) Livrările de bunuri şi prestările de
servicii, altele decât cele prevăzute la art. 128 alin. (3) lit. a) şi art. 129
alin. (2) lit. a), care se efectuează continuu, dând loc la decontări sau plăţi
succesive, cum sunt gazele naturale, apa, serviciile telefonice, energia
electrică şi altele asemenea, se consideră că sunt efectuate în momentul
expirării perioadelor la care se referă aceste decontări sau plăţi.
(5) Exigibilitatea taxei pe valoarea
adăugată este anticipată faptului generator şi intervine:
a) la data la care este emisă o factură
fiscală, înaintea livrării de bunuri sau a prestării de servicii;
b) la data încasării avansului, în cazul
în care se încasează avansuri înaintea livrării de bunuri sau a prestării de
servicii. Se exceptează de la această prevedere avansurile încasate pentru plata
importurilor şi a drepturilor vamale stabilite, potrivit legii, şi orice
avansuri încasate pentru operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată sau
care nu sunt în sfera de aplicare a taxei. Prin avansuri se înţelege încasarea
parţială sau integrală a contravalorii bunurilor sau serviciilor, înaintea
livrării, respectiv a prestării.
(6) Prin derogare de la alin. (5), în
cazul construirii unui bun imobil, antreprenorul general poate opta pentru ca
exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată să intervină la data livrării bunului
imobil, în condiţii stabilite prin norme.
Art. 135. -
(1) Prin derogare de la art. 134 alin. (3), exigibilitatea taxei pe valoarea
adăugată intervine la datele prevăzute în prezentul articol.
(2) Pentru serviciile efectuate de
persoanele impozabile stabilite în străinătate, astfel cum sunt definite la art.
151 alin. (2), pentru care beneficiarii au obligaţia plăţii taxei pe valoarea
adăugată, exigibilitatea taxei intervine la data primirii facturii prestatorului
sau la data achitării parţiale sau totale a serviciului, în cazul în care nu s-a
primit factura prestatorului până la această dată. Pentru operaţiunile de
închiriere de bunuri mobile şi operaţiunile de leasing contractate cu un
prestator stabilit în străinătate, denumite în continuare operaţiuni de leasing
extern, taxa pe valoarea adăugată devine exigibilă la fiecare din datele
specificate în contract pentru plata ratelor. Dacă se efectuează plăţi în avans,
exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervine la data efectuării plăţii.
(3) În cazul livrării de bunuri cu plata
în rate între persoane stabilite în ţară, al operaţiunilor de leasing intern, de
închiriere, de concesionare sau de arendare de bunuri, taxa pe valoarea adăugată
devine exigibilă la fiecare din datele specificate în contract pentru plata
ratelor, respectiv a chiriei, redevenţei sau arendei. În cazul încasării de
avansuri faţă de data prevăzută în contract, taxa pe valoarea adăugată devine
exigibilă la data încasării avansului.
(4) Pentru livrările de bunuri şi
prestările de servicii care se efectuează continuu, dând loc la decontări sau
plăţi succesive - energie electrică şi termică, gaze naturale, apă, servicii
telefonice şi altele similare -, exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată
intervine la data întocmirii documentelor prin care furnizorii/prestatorii au
stabilit cantităţile livrate şi serviciile prestate, dar nu mai târziu de finele
lunii următoare celei în care s-a efectuat livrarea/prestarea.
(5) În cazul livrării de bunuri sau
prestării de servicii, realizate prin intermediul unor maşini automate de
vânzare sau de jocuri, taxa pe valoarea adăugată devine exigibilă la data când
se extrage numerar din automatul de vânzare sau de jocuri.
(6) Exigibilitatea taxei pe valoarea
adăugată aferentă sumelor constituite drept garanţie pentru acoperirea
eventualelor reclamaţii privind calitatea lucrărilor de construcţii-montaj ia
naştere la data încheierii procesului-verbal de recepţie definitivă sau, după
caz, la data încasării sumelor, dacă încasarea este anterioară acestuia.
Art. 136. -
În cazul unui import de bunuri, taxa pe valoarea adăugată devine exigibilă la
data când se generează drepturi de import pentru bunurile respective, conform
legislaţiei vamale în vigoare.
Baza de impozitare
Art. 137. -
(1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată este constituită din:
a) pentru livrări de bunuri şi prestări
de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce
constituie contrapartidă obţinută sau care urmează a fi obţinută de furnizor ori
prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv
subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;
b) preţurile de achiziţie sau, în lipsa
acestora, preţul de cost, determinat la momentul livrării, pentru operaţiunile
prevăzute la art. 128 alin. (3) lit. e), alin. (4) şi (5). Dacă bunurile sunt
mijloace fixe, preţul de achiziţie sau preţul de cost se ajustează, astfel cum
se prevede în norme;
c) suma cheltuielilor efectuate de
persoana impozabilă pentru executarea prestărilor de servicii pentru
operaţiunile prevăzute la art. 129 alin. (3).
(2) Se cuprind în baza de impozitare a
taxei pe valoarea adăugată:
a) impozitele, taxele, dacă prin lege nu
se prevede altfel, exclusiv taxa pe valoarea adăugată;
b) cheltuielile accesorii, cum ar fi:
comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare, decontate
cumpărătorului sau clientului.
(3) Nu se cuprind în baza de impozitare a
taxei pe valoarea adăugată următoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele,
sconturile şi alte reduceri de preţ acordate de furnizori direct clienţilor;
b) sumele reprezentând daune-interese
stabilite prin hotărâre judecătorească definitivă, penalizările şi orice alte
sume solicitate pentru neîndeplinirea totală sau parţială a obligaţiilor
contractuale, dacă sunt percepute peste preţurile şi/sau tarifele negociate. Nu
se exclud din baza de impozitare orice sume care, în fapt, reprezintă
contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
c) dobânzile percepute pentru: plăţi cu
întârziere, livrări cu plata în rate, operaţiuni de leasing;
d) valoarea ambalajelor care circulă
între furnizorii de marfă şi clienţi, prin schimb, fără facturare;
e) sumele achitate de furnizor sau
prestator în contul clientului şi care apoi se decontează acestuia;
f) taxa de reclamă şi publicitate şi
taxa hotelieră care sunt percepute de către autorităţile publice locale prin
intermediul prestatorilor.
Art. 138. -
Baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată se ajustează în următoarele
situaţii:
a) dacă au fost emise facturi fiscale
şi, ulterior, operaţiunea este anulată total sau parţial, înainte de livrarea
bunurilor sau prestarea serviciilor;
b) în cazul refuzurilor totale sau
parţiale privind cantitatea, calitatea sau preţurile bunurilor livrate sau a
serviciilor prestate;
c) în situaţia în care reducerile de
preţ, prevăzute la art. 137 alin. (3) lit. a), sunt acordate după livrarea
bunurilor sau prestarea serviciilor, precum şi în cazul majorării preţului
ulterior livrării sau prestării;
d) contravaloarea bunurilor livrate sau
a serviciilor prestate nu se poate încasa din cauza falimentului beneficiarului;
ajustarea este permisă începând cu data de la care se declară falimentul;
e) în cazul în care cumpărătorii
returnează ambalajele în care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circulă
prin facturare.
Art. 139. -
(1) Baza de impozitare pentru un import de bunuri este constituită din valoarea
în vamă a bunurilor, stabilită conform legislaţiei vamale în vigoare, la care se
adaugă taxele vamale, comisionul vamal, accizele şi alte taxe, exclusiv taxa pe
valoarea adăugată, datorate pentru importul de bunuri.
(2) Se cuprind, de asemenea, în baza de
impozitare cheltuielile accesorii precum comisioanele, cheltuielile de ambalare,
transport şi asigurare care intervin până la primul loc de destinaţie a
bunurilor în România, în măsura în care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse în
baza de impozitare stabilită conform alin. (1). Primul loc de destinaţie a
bunurilor îl reprezintă destinaţia stipulată în documentul de transport sau
orice alt document însoţitor al bunurilor, când acestea intră în România.
(3) Baza de impozitare pentru importul
de bunuri nu cuprinde elementele prevăzute la art. 137 alin. (3).
(4) Baza de impozitare pentru nave şi
aeronave nu include:
a) valoarea serviciilor de reparare sau
transformare, pentru navele şi aeronavele care au fost reparate sau transformate
în străinătate;
b) carburanţii şi alte bunuri,
aprovizionate din străinătate, destinate utilizării pe nave şi/sau aeronave.
(5) Dacă suma folosită la stabilirea
bazei de impozitare pentru un import de bunuri este exprimată în valută, aceasta
se converteşte în moneda naţională a României, în conformitate cu metodologia
folosită, pentru a stabili valoarea în vamă a bunurilor importate.
Cotele de taxa pe valoarea adaugata
Art. 140. -
(1) Cota standard a taxei pe valoarea adăugată este de 19% şi se aplică asupra
bazei de impozitare pentru orice operaţiune impozabilă care nu este scutită de
taxa pe valoarea adăugată sau care nu este supusă cotei reduse a taxei pe
valoarea adăugată.
(2) Cota redusă a taxei pe valoarea
adăugată este de 9% şi se aplică asupra bazei de impozitare, pentru următoarele
prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri:
a) dreptul de intrare la castele, muzee,
case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice,
grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii;
b) livrarea de manuale şcolare, cărţi,
ziare şi reviste, cu excepţia celor destinate exclusiv publicităţii;
c) livrările de proteze de orice fel şi
accesoriile acestora, cu excepţia protezelor dentare;
d) livrările de produse ortopedice;
e) medicamente de uz uman şi veterinar;
f) cazarea în cadrul sectorului hotelier
sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor
amenajate pentru camping.
(3) Cota de taxă pe valoarea adăugată
aplicabilă este cea în vigoare la data la care intervine faptul generator al
taxei pe valoarea adăugată, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 134
alin. (5) şi art. 135 alin. (2)-(5), pentru care se aplică cota în vigoare la
data exigibilităţii taxei.
(4) În cazul schimbărilor de cote,
pentru operaţiunile prevăzute la art. 134 alin. (5), se va proceda la
regularizare pentru a se aplica cotele în vigoare la data livrării de bunuri sau
prestării de servicii, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 135 alin.
(4), pentru care regularizarea se efectuează aplicând cota în vigoare la data
exigibilităţii taxei.
(5) Cota aplicabilă pentru un import de
bunuri este cea aplicată în interiorul ţării pentru livrarea aceluiaşi bun.
Operatiuni scutite
Art. 141. -
(1) Următoarele operaţiuni de interes general sunt scutite de taxa pe valoarea
adăugată:
a) spitalizarea, îngrijirile
medicale, inclusiv veterinare, şi operaţiunile strâns legate de acestea,
desfăşurate de unităţi autorizate pentru astfel de activităţi, indiferent de
forma de organizare, precum spitale, sanatorii, centre de sănătate rurale sau
urbane, dispensare, cabinete şi laboratoare medicale, centre de îngrijire
medicală şi de diagnostic, baze de tratament şi recuperare, staţii de salvare şi
alte unităţi autorizate să desfăşoare astfel de activităţi, cantinele organizate
pe lângă aceste unităţi, serviciile funerare prestate de unităţile sanitare;
b) prestările de servicii
efectuate în cadrul profesiunii lor de către stomatologi şi tehnicieni dentari,
precum şi livrarea de proteze dentare efectuată de stomatologi şi de tehnicienii
dentari;
c) prestările de îngrijire şi
supraveghere efectuate de personal medical şi paramedical;
d) transportul bolnavilor şi
al persoanelor accidentate, în vehicule special amenajate în acest scop;
e) livrările de organe, de
sânge şi de lapte, de provenienţă umană;
f) activitatea de învăţământ
prevăzută de Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, desfăşurată de unităţile autorizate, inclusiv
activitatea căminelor şi a cantinelor organizate pe lângă aceste unităţi,
formarea profesională a adulţilor, precum şi prestările de servicii şi livrările
de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de către instituţiile publice sau
de către alte entităţi recunoscute, care au aceste obiective;
g) prestările de servicii
şi/sau livrările de bunuri strâns legate de asistenţă şi/sau protecţia socială
efectuate de instituţiile publice sau de alte entităţi recunoscute ca având
caracter social; serviciile de cazare, masă şi tratament, prestate de persoane
impozabile care îşi desfăşoară activitatea în staţiuni balneoclimaterice, dacă
au încheiat contracte cu Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale şi contravaloarea acestora este decontată pe bază de bilete de
tratament;
h) prestările de servicii
şi/sau livrările de bunuri strâns legate de protecţia copiilor şi a tinerilor,
efectuate de instituţiile publice sau alte entităţi recunoscute ca având
caracter social;
i) prestările de servicii
şi/sau livrările de bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în
schimbul unei cotizaţii fixate conform statutului, de organizaţii fără scop
patrimonial ce au obiective de natură politică, sindicală, religioasă,
patriotică, filozofică, filantropică, patronală, profesională sau civică, precum
şi obiective de reprezentare a intereselor membrilor lor, în condiţiile în care
această scutire nu provoacă distorsiuni de concurenţă;
j) prestările de servicii
strâns legate de practicarea sportului sau a educaţiei fizice, efectuate de
organizaţii fără scop patrimonial pentru persoanele care practică sportul sau
educaţia fizică;
k) prestările de servicii
culturale şi/sau livrările de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de
instituţiile publice, precum şi operaţiunile care intră în sfera de aplicare a
impozitului pe spectacole;
l) prestările de servicii
şi/sau livrările de bunuri efectuate de persoane ale căror operaţiuni sunt
scutite, potrivit lit. a) şi lit. f)-k), cu ocazia manifestărilor destinate să
le aducă sprijin financiar şi organizate în profitul lor exclusiv, cu condiţia
ca aceste scutiri să nu producă distorsiuni concurenţiale;
m) realizarea, difuzarea
şi/sau retransmisia programelor de radio şi/sau de televiziune, cu excepţia
celor de publicitate, efectuate de unităţile care produc şi/sau difuzează
programele audiovizuale, precum şi de unităţile care au ca obiect de activitate
difuzarea prin cablu a programelor audiovizuale;
n) vânzarea de licenţe de
filme sau de programe, drepturi de difuzare, abonamente la agenţiile
internaţionale de ştiri şi alte drepturi de difuzare similare, destinate
activităţii de radio şi televiziune, cu excepţia celor de publicitate.
(2) Alte operaţiuni scutite de taxa
pe valoarea adăugată:
a) activităţile de
cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor şi
proiectelor, precum şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de
cercetare-dezvoltare şi inovare, în programele-nucleu şi în planurile
sectoriale, prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi activităţile de
cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate în parteneriat internaţional, regional
şi bilateral;
b) livrările de bunuri şi
prestările de servicii efectuate de producătorii agricoli individuali şi
asociaţiile fără personalitate juridică ale acestora;
c) prestările următoarelor
servicii financiare şi bancare:
1. acordarea şi negocierea de
credite şi administrarea creditului de către persoana care îl acordă;
2. acordarea, negocierea şi
preluarea garanţiilor de credit sau a garanţiilor colaterale pentru credite,
precum şi administrarea garanţiilor de credit de către persoana care acordă
creditul;
3. orice operaţiune legată de
depozite şi conturi financiare, inclusiv orice operaţiuni cu ordine de plată,
transferuri de bani, instrumente de debit, carduri de credit sau de debit,
cecuri sau alte instrumente de plată, precum şi operaţiuni de factoring;
4. emisiunea, transferul
şi/sau orice alte operaţiuni cu moneda naţională sau străină, cu excepţia
monedelor sau a bancnotelor care sunt obiecte de colecţie;
5. emisiunea, transferul
şi/sau orice alte operaţiuni cu titluri de participare, titluri de creanţe, cu
excepţia executării acestora, obligaţiuni, certificate, cambii, alte instrumente
financiare sau alte valori mobiliare;
6. gestiunea fondurilor comune
de plasament şi/sau a fondurilor comune de garantare a creanţelor efectuate de
orice entităţi constituite în acest scop;
d) operaţiunile de asigurare
şi/sau reasigurare, precum şi prestările de servicii în legătură cu operaţiunile
de asigurare şi/sau de reasigurare efectuate de persoanele care intermediază
astfel de operaţiuni;
e) jocurile de noroc
organizate de persoanele autorizate, conform legii, să desfăşoare astfel de
activităţi;
f) livrările de bunuri sau
prestările de servicii efectuate de unităţile din sistemul de penitenciare,
utilizând munca deţinuţilor;
g) lucrările de construcţii,
amenajări, reparaţii şi întreţinere la monumentele care comemorează combatanţi,
eroi, victime ale războiului şi ale Revoluţiei din Decembrie 1989;
h) transportul fluvial de
persoane în Delta Dunării şi pe rutele Orşova-Moldova Nouă, Brăila-Hârşova şi
Galaţi-Grindu;
i) livrarea obiectelor şi
veşmintelor de cult religios, tipărirea cărţilor de cult, teologice sau cu
conţinut bisericesc şi care sunt necesare pentru practicarea cultului, precum şi
furnizarea de bunuri asimilate obiectelor de cult, conform art. 1 din Legea nr.
103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea
obiectelor de cult, cu modificările şi completările ulterioare;
j) livrarea de bunuri către
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca efect al dării în plată,
sau bunuri adjudecate de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, cu stingerea totală sau parţială a obligaţiilor de plată ale unui
debitor;
k) arendarea, concesionarea şi
închirierea de bunuri imobile, cu următoarele excepţii:
1. operaţiunile de cazare care
sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie
similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. serviciile de parcare a
vehiculelor;
3. închirierea utilajelor şi a
maşinilor fixate în bunurile imobile;
4. închirierea seifurilor;
l) livrările de bunuri care au
fost afectate unei activităţi scutite în baza prezentului articol, dacă taxa pe
valoarea adăugată aferentă bunurilor respective nu a fost dedusă, precum şi
livrările de bunuri a căror achiziţie a făcut obiectul excluderii dreptului de
deducere, conform art. 145 alin. (7) lit. b).
(3) Orice persoană impozabilă
poate opta pentru taxarea operaţiunilor prevăzute la alin. (2) lit. k), în
condiţiile stabilite prin norme.
Art. 142. -
Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a) importul de bunuri a căror livrare în
România este scutită de taxa pe valoarea adăugată;
b) bunurile introduse în ţară de
călători sau de alte persoane fizice cu domiciliul în ţară ori în străinătate,
în condiţiile şi în limitele stabilite potrivit reglementărilor legale în
vigoare, pentru regimul vamal aplicabil persoanelor fizice;
c) bunurile importate destinate
comercializării în regim duty-free, precum şi prin magazinele pentru servirea în
exclusivitate a reprezentanţelor diplomatice şi a personalului acestora;
d) importul de bunuri de către misiunile
diplomatice şi birourile consulare, precum şi de către cetăţenii străini cu
statut diplomatic sau consular în România, în condiţii de reciprocitate,
potrivit procedurii stabilite prin norme;
e) importul de bunuri efectuat de
reprezentanţele organismelor internaţionale şi interguvernamentale acreditate în
România, precum şi de către cetăţenii străini angajaţi ai acestor organizaţii,
în limitele şi în conformitate cu condiţiile precizate în convenţiile de
înfiinţare a acestor organizaţii, potrivit procedurii stabilite prin norme;
f) importul de bunuri de către forţele
armate ale statelor străine membre NATO pentru uzul acestora sau al personalului
civil însoţitor ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor, în cazul în
care aceste forţe sunt destinate efortului comun de apărare;
g) importul de suporturi materiale, cum
ar fi pelicule, benzi magnetice, discuri, pe care sunt înregistrate filme sau
programe destinate activităţii de radio şi televiziune, cu excepţia celor de
publicitate;
h) importul de bunuri primite în mod
gratuit cu titlu de ajutoare sau donaţii destinate unor scopuri cu caracter
religios, de apărare a sănătăţii, de apărare a ţării sau siguranţei naţionale,
artistic, sportiv, de protecţie şi ameliorare a mediului, de protecţie şi
conservare a monumentelor istorice şi de arhitectură, în condiţiile stabilite
prin norme;
i) importul de bunuri finanţate din
împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine, organisme internaţionale
şi/sau organizaţii nonprofit din străinătate şi din ţară, în condiţiile
stabilite prin norme;
j) importul următoarelor bunuri:
bunurile de origine română, bunurile străine care, potrivit legii, devin
proprietatea statului, bunurile reparate în străinătate sau bunurile care le
înlocuiesc pe cele necorespunzătoare calitativ, returnate partenerilor externi
în perioada de garanţie, bunurile care se înapoiază în ţară ca urmare a unei
expedieri eronate, echipamentele pentru protecţia mediului, stabilite prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 143. -
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a) livrările de bunuri expediate sau
transportate în afara ţării, de către furnizor sau de altă persoană în contul
său;
b) livrările de bunuri expediate sau
transportate în afara ţării de cumpărătorul care nu este stabilit în interiorul
ţării, sau de altă persoană în contul său, cu excepţia bunurilor transportate de
cumpărătorul însuşi şi folosite la echiparea sau aprovizionarea ambarcaţiunilor
de agrement şi avioanelor de turism sau a oricărui mijloc de transport de uz
privat;
c) prestările de servicii, inclusiv
transportul şi prestările de servicii accesorii transportului, legate direct de
exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimuri vamale suspensive, cu
excepţia prestărilor de servicii scutite, potrivit art. 141;
d) transportul, prestările de servicii
accesorii transportului, alte servicii direct legate de importul bunurilor, dacă
valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate,
potrivit art. 139;
e) transportul internaţional de persoane
şi serviciile direct legate de acest transport, inclusiv livrările de bunuri
destinate a fi acordate ca trataţie pasagerilor la bordul unui vapor, avion,
autocar sau tren;
f) în cazul navelor utilizate pentru
transportul internaţional de persoane şi/sau de mărfuri, pentru pescuit sau altă
activitate economică sau pentru salvare ori asistenţă pe mare, al navelor de
război, următoarele operaţiuni:
1. livrarea de carburanţi, echipamente
şi alte bunuri destinate a fi încorporate sau utilizate pe nave, cu excepţia
navelor folosite pentru pescuit fluvial sau de coastă;
2. prestările de servicii efectuate
pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încărcătura acestora;
g) în cazul aeronavelor care prestează
transporturi internaţionale de persoane şi/sau de mărfuri, următoarele
operaţiuni:
1. livrările de carburanţi, echipamente
şi alte bunuri destinate a fi încorporate sau utilizate pe aeronave;
2. prestările de servicii efectuate
pentru nevoile directe ale aeronavelor şi/sau pentru încărcătura acestora;
h) prestările de servicii pentru navele
aflate în proprietatea companiilor de navigaţie care îşi desfăşoară activitatea
în regimul special maritim sau operate de acestea, precum şi livrările de nave
în întregul lor către aceste companii;
i) livrările de bunuri şi prestările de
servicii, în favoarea misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, a
personalului acestora, precum şi a oricăror cetăţeni străini având statut
diplomatic sau consular în România, în condiţii de reciprocitate;
j) livrările de bunuri şi prestările de
servicii, în favoarea reprezentanţelor organismelor internaţionale şi
interguvernamentale acreditate în România, precum şi a cetăţenilor străini
angajaţi ai acestora, în limitele şi în conformitate cu condiţiile precizate în
convenţiile de înfiinţare a acestor organizaţii;
k) livrările de bunuri şi/sau prestările
de servicii, către forţele armate ale statelor străine membre NATO, pentru uzul
forţelor armate sau al personalului civil care însoţeşte forţele armate sau
pentru aprovizionarea cantinelor, dacă forţele iau parte la efortul de apărare
comun; în cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate în afara
ţării şi pentru prestările de servicii, scutirea se acordă potrivit unei
proceduri de restituire a taxei, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor
publice;
l) livrările de bunuri şi prestările de
servicii finanţate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de către
guverne străine, de organisme internaţionale şi de organizaţii nonprofit şi de
caritate din străinătate şi din ţară, inclusiv din donaţii ale persoanelor
fizice;
m) construirea, consolidarea,
extinderea, restaurarea şi reabilitarea lăcaşurilor de cult religios sau a altor
clădiri utilizate în acest scop;
n) prestările de servicii poştale,
efectuate pe teritoriul României de operatorii prevăzuţi de Ordonanţa Guvernului
nr. 70/2001 pentru ratificarea Actelor adoptate de Congresul Uniunii Poştale
Universale de la Beijing (1999), aprobată prin Legea nr. 670/2001, constând în
preluarea şi distribuirea trimiterilor poştale din străinătate, inclusiv
servicii financiar-poştale;
o) servicii prestate de persoane din
România, în contul beneficiarilor cu sediul sau domiciliul în străinătate,
pentru bunurile din import aflate în perioada de garanţie;
p) prestările de servicii efectuate de
intermediari care acţionează în numele sau în contul unei alte persoane, atunci
când intervin în operaţiuni prevăzute de prezentul articol.
(2) Prin norme se stabilesc, acolo unde
este cazul, documentele necesare pentru a justifica scutirea de taxa pe valoarea
adăugată pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1) şi, după caz, procedura şi
condiţiile care trebuie îndeplinite pentru aplicarea scutirii de taxa pe
valoarea adăugată.
Art. 144. -
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a) livrarea de bunuri care sunt plasate
în regim de antrepozit vamal;
b) livrarea de bunuri destinate plasării
în magazinele duty-free şi în alte magazine situate în aeroporturile
internaţionale, prevăzute la Secţiunea 1 a Capitolului I din Ordonanţa
Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie
financiar-fiscală, precum şi livrările de bunuri efectuate prin aceste magazine;
c) următoarele operaţiuni desfăşurate
într-o zonă liberă sau într-un port liber:
1. introducerea de bunuri străine într-o
zonă liberă sau port liber, direct din străinătate, în vederea simplei
depozitări, fără întocmirea de formalităţi vamale;
2. operaţiunile comerciale de
vânzare-cumpărare a mărfurilor străine între diverşi operatori din zona liberă
sau portul liber sau între aceştia şi alte persoane din afara zonei libere sau a
portului liber;
3. scoaterea de bunuri străine din zona
liberă sau portul liber, în afara ţării, fără întocmirea de declaraţii vamale de
export, bunurile fiind în aceeaşi stare ca în momentul introducerii lor în zona
liberă sau portul liber;
d) prestările de servicii legate direct
de operaţiunile prevăzute la lit. a)-c).
(2) Scutirile prevăzute la alin. (1) nu
se aplică bunurilor care sunt livrate pentru utilizare sau consum în România,
inclusiv în antrepozitul vamal, zona liberă sau în portul liber, sau care rămân
în România la încetarea situaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3) Prin norme se stabilesc, acolo unde
este cazul, documentele necesare pentru a justifica scutirea de taxa pe valoarea
adăugată pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1) şi, după caz, procedura şi
condiţiile care trebuie îndeplinite pentru aplicarea scutirii de taxa pe
valoarea adăugată.
Regimul deducerilor
Art. 145. -
(1) Dreptul de deducere ia naştere în momentul în care taxa pe valoarea adăugată
deductibilă devine exigibilă.
(2) Pentru bunurile importate până la
data de 31 decembrie 2003, în baza certificatelor de suspendare a taxei pe
valoarea adăugată, eliberate în baza Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adăugată, republicată, pentru care termenul de plată intervine după data de 1
ianuarie 2004 inclusiv, taxa pe valoarea adăugată devine deductibilă la data
plăţii efective.
(3) Dacă bunurile şi serviciile
achiziţionate sunt destinate utilizării în folosul operaţiunilor sale taxabile,
orice persoană impozabilă înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată
are dreptul să deducă:
a) taxa pe valoarea adăugată datorată
sau achitată, aferentă bunurilor care i-au fost livrate sau urmează să îi fie
livrate, şi pentru prestările de servicii care i-au fost prestate ori urmează să
îi fie prestate de o altă persoană impozabilă;
b) taxa pe valoarea adăugată achitată
pentru bunurile importate.
(4) De asemenea, se acordă oricărei
persoane impozabile, înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată,
dreptul de deducere pentru taxa pe valoarea adăugată prevăzută la alin. (3),
dacă bunurile şi serviciile achiziţionate sunt destinate utilizării pentru
realizarea următoarelor operaţiuni:
a) livrări de bunuri şi/sau prestări de
servicii scutite de taxa pe valoarea adăugată, prevăzute la art. 143 alin. (1)
şi la art. 144 alin. (1);
b) operaţiuni rezultând din activităţi
economice, pentru care locul livrării/prestării este considerat a fi în
străinătate, dacă taxa pe valoarea adăugată ar fi deductibilă, în cazul în care
operaţiunea s-ar desfăşura în ţară.
(5) Orice persoană impozabilă
înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată are dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adăugată pentru:
a) operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (9) lit. e) şi f) şi art. 129 alin. (4), dacă acestea sunt afectate
realizării operaţiunilor prevăzute la alin. (3) şi (4);
b) operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (7) şi (8), dacă taxa pe valoarea adăugată ar fi aplicabilă transferului
respectiv;
c) operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (9) lit. a)-c), în măsura în care acestea rezultă din operaţiunile
prevăzute la alin. (3) şi (4);
d) operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (9) lit. d).
(6) În condiţiile stabilite prin norme,
se acordă dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată pentru achiziţiile de
bunuri şi/sau servicii destinate realizării operaţiunilor prevăzute la alin.
(3)-(5), efectuate de persoane impozabile înainte de înregistrarea ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată, care nu aplică regimul special de scutire prevăzut
la art. 152.
(7) Nu poate fi dedusă taxa pe valoarea
adăugată pentru:
a) bunuri/servicii achiziţionate de
furnizori/prestatori în contul clienţilor şi care apoi se decontează acestora;
b) băuturi alcoolice şi produse din
tutun destinate acţiunilor de protocol.
(8) Pentru exercitarea dreptului de
deducere a taxei pe valoarea adăugată, orice persoană impozabilă trebuie să
justifice dreptul de deducere, în funcţie de felul operaţiunii, cu unul din
următoarele documente:
a) pentru taxa pe valoarea adăugată
datorată sau achitată, aferentă bunurilor care i-au fost livrate sau urmează să
îi fie livrate, şi pentru prestările de servicii care i-au fost prestate ori
urmează să îi fie prestate de o altă persoană impozabilă, cu factură fiscală,
care cuprinde informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (8), şi este emisă pe
numele persoanei de către o persoană impozabilă înregistrată ca plătitor de taxă
pe valoarea adăugată. Beneficiarii serviciilor prevăzute la art. 150 alin. (1)
lit. b) şi art. 151 alin. (1) lit. b), care sunt înregistraţi ca plătitori de
taxă pe valoarea adăugată, justifică taxa dedusă, cu factura fiscală, întocmită
potrivit art. 155 alin. (4);
b) pentru importuri de bunuri, cu
declaraţia vamală de import sau un act constatator emis de autorităţile vamale;
pentru importurile care mai beneficiază de amânarea plăţii taxei în vamă,
conform alin. (2), se va prezenta şi documentul care confirmă achitarea taxei pe
valoarea adăugată.
(9) Prin normele de aplicare a
prezentului titlu, se prevăd situaţiile în care se poate folosi un alt document
decât cele prevăzute la alin. (8), pentru a justifica dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adăugată.
(10) În situaţiile prevăzute la art.
138, precum şi în alte cazuri specificate prin norme, taxa pe valoarea adăugată
dedusă poate fi ajustată. Procedura de ajustare se stabileşte prin norme.
(11) Orice persoană impozabilă, care a
aplicat regimul special de scutire prevăzut la art. 152, şi ulterior trece la
aplicarea regimului normal de taxă pe valoarea adăugată, are dreptul de deducere
a taxei pe valoarea adăugată la data înregistrării ca plătitor de taxă pe
valoarea adăugată, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (12),
pentru:
a) bunuri de natura stocurilor, conform
reglementărilor contabile, care se află în stoc la data la care persoana
respectivă a fost înregistrată cu plătitor de taxă pe valoarea adăugată;
b) bunuri de natura mijloacelor fixe,
care au fost achiziţionate cu cel mult 90 de zile anterior datei de înregistrare
ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată.
(12) Pentru exercitarea dreptului de
deducere prevăzut la alin. (11), trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a) bunurile respective urmează a fi
folosite pentru operaţiuni cu drept de deducere;
b) persoana impozabilă trebuie să deţină
o factură fiscală sau un alt document legal aprobat care justifică suma taxei pe
valoarea adăugată aferente bunurilor achiziţionate.
(13) Taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizării obiectivelor
proprii de investiţii, stocurilor de produse cu destinaţie specială, finanţate
de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se deduce potrivit prevederilor
legale. Cu taxa pe valoarea adăugată dedusă pentru realizarea obiectivelor
proprii de investiţii se vor reîntregi obligatoriu disponibilităţile de
investiţii. Sumele deduse în cursul anului fiscal pentru obiectivele proprii de
investiţii pot fi utilizate numai pentru plăţi aferente aceluiaşi obiectiv de
investiţii. La încheierea exerciţiului financiar, sumele deduse şi neutilizate
se virează la bugetul de stat sau bugetele locale în conturile şi la termenele
stabilite prin normele metodologice anuale privind încheierea exerciţiului
financiar-bugetar şi financiar-contabil, emise de Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 146. -
(1) Perioada fiscală pentru taxa pe valoarea adăugată este luna calendaristică.
(2) Prin derogare de la prevederile
alin. (1), pentru persoanele impozabile care nu au depăşit în cursul anului
precedent o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de
deducere de 100.000 euro inclusiv, la cursul de schimb valutar din ultima zi
lucrătoare a anului precedent, perioada fiscală este trimestrul calendaristic.
(3) Persoanele impozabile care se
încadrează în prevederile alin. (2) au obligaţia de a depune la organele fiscale
teritoriale, până la data de 25 ianuarie, o declaraţie în care să menţioneze
cifra de afaceri din anul precedent.
(4) Persoanele impozabile care iau
fiinţă în cursul anului trebuie să declare, cu ocazia înregistrării fiscale,
cifra de afaceri pe care preconizează să o realizeze în cursul anului, iar dacă
aceasta nu depăşeşte 100.000 euro inclusiv, au obligaţia de a depune deconturi
trimestriale în anul înfiinţării. Dacă cifra de afaceri obţinută în anul
înfiinţării este mai mare de 100.000 euro, în anul următor perioada fiscală va
fi luna calendaristică, conform alin. (1), iar dacă cifra de afaceri obţinută nu
depăşeşte 100.000 euro inclusiv, perioada fiscală va fi trimestrul, urmând ca
persoana impozabilă să se conformeze prevederilor alin. (3).
Art. 147. -
(1) Orice persoană impozabilă, înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea
adăugată, care realizează sau urmează să realizeze atât operaţiuni care dau
drept de deducere, cât şi operaţiuni care nu dau drept de deducere, este
denumită în continuare plătitor de taxă pe valoarea adăugată cu regim mixt.
(2) Dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adăugată aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate de orice
plătitor de taxă pe valoarea adăugată cu regim mixt se determină conform
prezentului articol.
(3) Achiziţiile de bunuri şi servicii
destinate exclusiv realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, inclusiv
de investiţii destinate realizării de astfel de operaţiuni, se înscriu într-un
jurnal pentru cumpărări, care se întocmeşte separat pentru aceste operaţiuni, şi
taxa pe valoarea adăugată aferentă acestora se deduce integral.
(4) Achiziţiile de bunuri şi servicii
destinate exclusiv realizării de operaţiuni care nu dau drept de deducere,
precum şi de investiţii care sunt destinate realizării de astfel de operaţiuni
se înscriu în jurnalul pentru cumpărări, care se întocmeşte separat pentru
aceste operaţiuni, iar taxa pe valoarea adăugată aferentă acestora nu se deduce.
(5) Bunurile şi serviciile pentru care
nu se cunoaşte destinaţia în momentul achiziţiei, respectiv dacă vor fi
utilizate pentru realizarea de operaţiuni care dau drept de deducere sau
operaţiuni care nu dau drept de deducere ori pentru care nu se poate determina
proporţia în care sunt sau vor fi utilizate pentru operaţiuni care dau drept de
deducere şi operaţiuni care nu dau drept de deducere, se evidenţiază într-un
jurnal pentru cumpărări întocmit separat. Taxa pe valoarea adăugată aferentă
acestor achiziţii se deduce pe bază de pro-rata. Prin excepţie, în cazul
achiziţiilor destinate realizării de investiţii, care se prevăd că vor fi
utilizate atât pentru realizarea de operaţiuni care dau drept de deducere, cât
şi pentru operaţiuni care nu dau drept de deducere, este permisă deducerea
integrală a taxei pe valoarea adăugată pe parcursul procesului investiţional,
urmând ca taxa dedusă să fie ajustată în conformitate cu procedura stabilită
prin norme.
(6) În cursul unui an fiscal este
permisă rectificarea taxei deduse aferente achiziţiilor de bunuri/servicii care
se constată că ulterior au fost utilizate pentru altă destinaţie decât cea
prevăzută la data achiziţiei. Rectificările se evidenţiază pe rândurile de
regularizare din decontul de taxă pe valoarea adăugată.
(7) Pro-rata se determină ca raport
între: veniturile obţinute din operaţiuni care dau drept de deducere, inclusiv
subvenţiile legate direct de preţul acestora, la numărător, iar la numitor
veniturile de la numărător plus veniturile obţinute din operaţiuni care nu dau
drept de deducere. În calculul pro-rata, la numitor se adaugă alocaţiile,
subvenţiile sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetele locale, în
scopul finanţării de activităţi scutite fără drept de deducere sau care nu intră
în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată. Se exclud din calculul
pro-rata veniturile financiare, dacă acestea sunt accesorii activităţii
principale. Nu se includ în calculul pro-rata serviciile efectuate de prestatori
stabiliţi în străinătate, astfel cum sunt definiţi la art. 151 alin. (2), pentru
care beneficiarii au obligaţia plăţii taxei pe valoarea adăugată. Pro-rata se
determină anual, situaţie în care elementele prevăzute la numitor şi numărător
sunt cumulate pentru întregul an fiscal. Prin excepţie, aceasta poate fi
determinată lunar sau trimestrial, după caz, conform alin. (13), situaţie în
care elementele prevăzute la numitor şi numărător sunt cele efectiv realizate în
cursul fiecărei luni, respectiv trimestru.
(8) Pro-rata aplicabilă provizoriu
pentru un an este ori pro-rata definitivă determinată pentru anul precedent, ori
pro-rata estimată în funcţie de operaţiunile prevăzute a fi realizate în anul
curent. Persoanele impozabile trebuie să comunice organului fiscal teritorial,
la începutul fiecărui an fiscal, cel mai târziu până la data de 25 ianuarie,
nivelul pro-rata provizorie aplicată, precum şi modul de determinare a acesteia.
Taxa pe valoarea adăugată de dedus se determină prin aplicarea pro-rata
provizorie asupra taxei pe valoarea adăugată deductibile, aferente achiziţiilor
destinate atât realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, cât şi celor
care nu dau drept de deducere, determinată potrivit alin. (5).
(9) Persoanele impozabile care nu au
determinat pro-rata provizorie la începutul anului, deoarece nu realizau şi nici
nu prevedeau realizarea de operaţiuni fără drept de deducere în cursul anului,
şi care ulterior realizează astfel de operaţiuni nu au obligaţia să calculeze şi
să utilizeze pro-rata provizorie. În cursul anului este permisă deducerea
integrală a taxei pe valoarea adăugată. La finele anului vor aplica următoarele
reguli:
a) dacă pot efectua separarea
achiziţiilor de bunuri/servicii pe destinaţiile prevăzute la alin. (3)-(5), vor
regulariza astfel: din taxa dedusă în cursul anului se scade taxa de dedus
rezultată prin aplicarea pro-rata definitivă pentru achiziţiile destinate atât
realizării de operaţiuni cu drept de deducere, cât şi pentru operaţiuni fără
drept de deducere, determinate conform alin. (5), şi/sau taxa aferentă
bunurilor/serviciilor destinate exclusiv operaţiunilor cu drept de deducere,
determinate conform alin. (3), iar diferenţa rezultată se înscrie pe un rând
distinct în decontul din ultima perioadă fiscală a anului, ca taxă de plată la
bugetul de stat;
b) dacă nu se poate efectua separarea pe
destinaţii, potrivit lit. a), se aplică pro-rata definitivă asupra tuturor
achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate în cursul anului, iar diferenţa
rezultată se înscrie pe un rând distinct în decontul din ultima perioadă fiscală
a anului.
(10) Pro-rata definitivă se determină în
luna decembrie, în funcţie de realizările efective din cursul anului, potrivit
formulei de calcul prevăzute la alin. (7).
(11) Regularizarea deducerilor operate
după pro-rata provizorie se realizează prin aplicarea pro-rata definitivă asupra
sumei taxei pe valoarea adăugată deductibile aferente achiziţiilor prevăzute la
alin. (5). Diferenţa în plus sau în minus faţă de taxa dedusă, conform pro-rata
provizorie, se înscrie pe un rând distinct în decontul ultimei perioade fiscale.
(12) În situaţii speciale, când pro-rata
calculată potrivit prevederilor prezentului articol nu asigură determinarea
corectă a taxei de dedus, Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de
specialitate, poate aproba aplicarea unei pro-rata speciale, la solicitarea
persoanelor impozabile în cauză, pe baza justificării prezentate. Dacă aprobarea
a fost acordată în timpul anului, persoanele impozabile au obligaţia să
recalculeze taxa pe valoarea adăugată dedusă de la începutul anului pe bază
pro-rata specială, aprobată. Plătitorii de taxă pe valoarea adăugată cu regim
mixt pot renunţa la aplicarea pro-rata specială numai la începutul unui an
calendaristic şi sunt obligate să anunţe organele fiscale.
(13) La cererea justificată a
persoanelor impozabile, organele fiscale la care acestea sunt înregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată pot aproba ca pro-rata să fie determinată
lunar sau trimestrial, după caz. În anul în care a fost acordată aprobarea,
persoanele impozabile au obligaţia să recalculeze taxa pe valoarea adăugată
dedusă de la începutul anului pe bază pro-rata lunară sau trimestrială.
Plătitorii de taxă pe valoarea adăugată cu regim mixt pot renunţa la aplicarea
pro-rata lunară sau trimestrială numai la începutul unui an fiscal şi sunt
obligate să anunţe organele fiscale. Pro-ratele lunare sau trimestriale efectiv
realizate sunt definitive şi nu se regularizează la sfârşitul anului.
Art. 148. -
(1) În situaţia în care taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi
serviciilor achiziţionate de o persoană impozabilă, care este dedusă într-o
perioadă fiscală, este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată colectată,
aferentă operaţiunilor taxabile, rezultă un excedent în perioada de raportare,
denumit în continuare sumă negativă a taxei pe valoarea adăugată.
(2) În situaţia în care taxa pe valoarea
adăugată aferentă operaţiunilor taxabile, exigibilă într-o perioadă fiscală,
denumită taxă colectată, este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor şi serviciilor achiziţionate, dedusă în acea perioadă fiscală, rezultă
o diferenţă denumită taxă pe valoarea adăugată de plată pentru perioada fiscală
de raportare.
Art. 149. -
(1) După determinarea taxei de plată sau a sumei negative a taxei pe valoarea
adăugată pentru operaţiunile din perioada fiscală de raportare, persoanele
impozabile trebuie să efectueze regularizările prevăzute de prezentul articol
prin decontul de taxă pe valoarea adăugată.
(2) Se determină suma negativă a taxei
pe valoarea adăugată cumulată, prin adăugarea la suma negativă a taxei pe
valoarea adăugată, rezultată în perioada fiscală de raportare, a soldului sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată reportat din decontul perioadei fiscale
precedente, dacă nu a fost solicitat a fi rambursat.
(3) Se determină taxa pe valoarea
adăugată de plată cumulată, în perioada fiscală de raportare, prin adăugarea la
taxa pe valoarea adăugată de plată din perioada fiscală de raportare a sumelor
neachitate la bugetul de stat până la data depunerii decontului de taxă pe
valoarea adăugată din soldul taxei pe valoarea adăugată de plată al perioadei
fiscale anterioare.
(4) Prin decontul de taxă pe valoarea
adăugată, persoanele impozabile trebuie să determine diferenţele dintre sumele
prevăzute la alin. (2) şi (3), care reprezintă regularizările de taxă şi
stabilirea soldului taxei pe valoarea adăugată de plată sau a soldului sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată. Dacă taxa pe valoarea adăugată de plată
cumulată este mai mare decât suma negativă a taxei pe valoarea adăugată
cumulată, rezultă un sold de taxă pe valoarea adăugată de plată în perioada
fiscală de raportare. Dacă suma negativă a taxei pe valoarea adăugată cumulată
este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată de plată cumulată, rezultă un sold
al sumei negative a taxei pe valoarea adăugată, în perioada fiscală de
raportare.
(5) Persoanele impozabile înregistrate
ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată pot solicita rambursarea soldului sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, prin
bifarea casetei corespunzătoare din decontul de taxă pe valoarea adăugată din
perioada fiscală de raportare, decontul fiind şi cerere de rambursare, sau pot
reporta soldul sumei negative în decontul perioadei fiscale următoare. Dacă o
persoană impozabilă solicită rambursarea soldului sumei negative a taxei pe
valoarea adăugată, aceasta nu se reportează în perioada fiscală următoare. Nu
poate fi solicitată rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea
adăugată din perioada fiscală de raportare, mai mic de 50 milioane lei inclusiv,
aceasta fiind reportată obligatoriu în decontul perioadei fiscale următoare.
(6) În cazul persoanelor juridice care
se divizează sau sunt absorbite de altă persoană impozabilă, soldul sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată pentru care nu s-a solicitat rambursarea
este preluat în decontul persoanei care a preluat activitatea.
(7) În situaţia în care două sau mai
multe persoane juridice impozabile fuzionează, persoana impozabilă care preia
activitatea va prelua şi soldul taxei pe valoarea adăugată de plată către
bugetul de stat, cât şi soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată,
pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile persoanelor care s-au
lichidat cu ocazia fuziunii.
(8) Rambursarea soldului sumei negative
a taxei pe valoarea adăugată se efectuează de organele fiscale, în condiţiile şi
potrivit procedurilor stabilite prin normele procedurale în vigoare.
(9) Pentru operaţiuni scutite de taxă pe
valoarea adăugată cu drept de deducere, prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. b),
e) şi lit. i)-m), persoanele neînregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adăugată, potrivit
procedurii prevăzute prin norme.
Platitorii taxei pe valoarea adaugata
Art. 150. -
(1) Pentru operaţiunile din interioriul ţării, plătitorii taxei pe valoarea
adăugată sunt:
a) persoanele impozabile înregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată, pentru operaţiunile taxabile realizate;
b) beneficiarii prestărilor de servicii
taxabile, efectuate de persoane impozabile stabilite în străinătate, prevăzute
la art. 133 alin. (2) lit. c), indiferent dacă beneficiarii sunt sau nu
înregistraţi ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată.
(2) La importul de bunuri, plătitorii
taxei pe valoarea adăugată sunt persoanele care importă bunuri în România.
Persoanele fizice datorează taxa pe valoarea adăugată pentru bunurile introduse
în ţară, potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora.
Art. 151. -
(1) Dacă o persoană impozabilă stabilită în străinătate realizează prestări de
servicii taxabile, pentru care locul prestării este considerat a fi în România,
altele decât cele prevăzute la art. 150 alin. (1) lit. b), va proceda astfel:
a) prestatorul îşi poate desemna un
reprezentant fiscal în România, care are obligaţia de a îndeplini, în numele
persoanei stabilite în străinătate, toate obligaţiile prevăzute în prezentul
titlu, inclusiv obligaţia de a solicita înregistrarea fiscală în scopul plăţii
taxei pe valoarea adăugată, în numele persoanei stabilite în străinătate;
b) în cazul în care persoana stabilită
în străinătate nu îşi desemnează un reprezentant fiscal în România, beneficiarul
serviciilor datorează taxa pe valoarea adăugată, în numele prestatorului.
(2) Prin persoană impozabilă stabilită
în străinătate se înţelege orice persoană care realizează activităţi economice
de natura celor prevăzute la art. 127 alin. (2) şi care nu are în România sediul
activităţii economice, domiciliul stabil sau un sediu permanent de la care
serviciile sunt prestate sau livrările sunt efectuate.
(3) În cazul livrărilor de bunuri
taxabile pentru care locul livrării este considerat a fi în România, efectuate
de persoane stabilite în străinătate, acestea au obligaţia să desemneze un
reprezentant fiscal în România.
(4) Persoanele impozabile stabilite în
străinătate, care desfăşoară operaţiuni scutite cu drept de deducere în România,
au dreptul să-şi desemneze un reprezentant fiscal pentru aceste operaţiuni.
(5) Procedura desemnării
reprezentantului fiscal pentru taxa pe valoarea adăugată se stabileşte prin
norme.
Regimul special de scutire
Art. 152. -
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată persoanele impozabile a căror
cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de
2 miliarde lei, denumit în continuare plafon de scutire, dar acestea pot opta
pentru aplicarea regimului normal de taxă pe valoarea adăugată.
(2) Persoanele impozabile nou-înfiinţate
pot beneficia de aplicarea regimului special de scutire, dacă declară că vor
realiza anual o cifră de afaceri estimată de până la 2 miliarde lei inclusiv şi
nu optează pentru aplicarea regimului normal de taxă pe valoarea adăugată.
Persoanele impozabile înregistrate fiscal, care ulterior realizează operaţiuni
sub plafonul de scutire prevăzut la alin. (1), se consideră că sunt în regimul
special de scutire, dacă nu optează pentru aplicarea regimului normal de taxă pe
valoarea adăugată.
(3) Persoanele impozabile, care depăşesc
în cursul unui an fiscal plafonul de scutire, sunt obligate să solicite
înregistrarea ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată în regim normal, în
termen de 10 zile de la data constatării depăşirii. Pentru persoanele
nou-înfiinţate, anul fiscal reprezintă perioada din anul calendaristic,
reprezentată prin luni calendaristice scurse de la data înregistrării până la
finele anului. Fracţiunile de lună vor fi considerate o lună calendaristică
întreagă. Persoanele care se află în regim special de scutire trebuie să ţină
evidenţa livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii, care intră sub
incidenţa prezentului articol, cu ajutorul jurnalului pentru vânzări. Data
depăşirii plafonului este considerată sfârşitul lunii calendaristice în care a
avut loc depăşirea de plafon. Până la data înregistrării ca plătitor de taxă pe
valoarea adăugată în regim normal se va aplica regimul de scutire de taxă pe
valoarea adăugată. În situaţia în care se constată că persoana în cauză a
solicitat cu întârziere atribuirea calităţii de plătitor de taxă pe valoarea
adăugată în regim normal, autoritatea fiscală este îndreptăţită să solicite
plata taxei pe valoarea adăugată pe perioada scursă între data la care persoana
în cauză avea obligaţia să solicite înregistrarea ca plătitor de taxă pe
valoarea adăugată în regim normal şi data de la care înregistrarea a devenit
efectivă, conform procedurii prevăzute prin norme.
(4) După depăşirea plafonului de
scutire, persoanele impozabile nu mai pot solicita aplicarea regimului special,
chiar dacă ulterior realizează cifre de afaceri anuale inferioare plafonului de
scutire prevăzut de lege.
(5) Scutirea prevăzută de prezentul
articol se aplică livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii efectuate de
persoanele impozabile prevăzute la alin. (1).
(6) Cifra de afaceri care serveşte drept
referinţă la aplicarea alin. (1) este constituită din suma, fără taxa pe
valoarea adăugată, a livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii taxabile,
incluzând şi operaţiunile scutite cu drept de deducere, potrivit art. 143 şi
144.
(7) Persoanele impozabile scutite
potrivit dispoziţiilor prezentului articol nu au dreptul de deducere conform
art. 145 şi nici nu pot să înscrie taxa pe facturile lor. În cazul în care sunt
beneficiari ai prestărilor de servicii prevăzute la art. 150 alin. (1) lit. b)
şi art. 151 alin. (1) lit. b), persoanele impozabile sunt obligate să
îndeplinească obligaţiile prevăzute la art. 155 alin. (4), art. 156 şi 157.
Obligatiile platitorilor de taxa pe valoarea adaugata
Art. 153. -
(1) Orice persoană impozabilă trebuie să declare începerea, schimbarea şi
încetarea activităţii sale ca persoană impozabilă. Condiţiile în care persoanele
impozabile se înregistrează ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată sunt
prevăzute de legislaţia privind înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite
şi taxe.
(2) Orice persoană impozabilă,
înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, care realizează exclusiv
operaţiuni care nu dau drept de deducere, trebuie să solicite scoaterea din
evidenţă ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată.
(3) Orice persoană impozabilă,
înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, trebuie să solicite
scoaterea din evidenţă ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, în caz de
încetare a activităţii, în termen de 15 zile de la data actului în care se
consemnează situaţia respectivă. Taxa pe valoarea adăugată datorată la bugetul
de stat trebuie achitată înainte de scoaterea din evidenţă ca plătitor de taxă
pe valoarea adăugată, cu excepţia situaţiei în care activitatea acesteia a fost
preluată de către altă persoană impozabilă, înregistrată ca plătitor de taxă pe
valoarea adăugată.
Art. 154. -
În înţelesul taxei pe valoarea adăugată, o asociere sau altă organizaţie care nu
are personalitate juridică se consideră a fi o persoană impozabilă separată,
pentru acele activităţi economice desfăşurate de asociaţi sau parteneri în
numele asociaţiei sau organizaţiei respective, cu excepţia asociaţiilor în
participaţiune.
Art. 155. -
(1) Orice persoană impozabilă, înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea
adăugată, are obligaţia să emită factură fiscală pentru livrările de bunuri sau
prestările de servicii efectuate, către fiecare beneficiar. Persoanele
impozabile, care nu sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată,
nu au dreptul să emită facturi fiscale şi nici să înscrie taxa pe valoarea
adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii efectuate
către altă persoană, în documentele emise. Prin norme se stabilesc situaţiile în
care factura fiscală poate fi emisă şi de altă persoană decât cea care
efectuează livrarea de bunuri.
(2) Pentru livrări de bunuri factura
fiscală se emite la data livrării de bunuri, iar pentru prestări de servicii cel
mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestarea a fost
efectuată.
(3) Pentru bunurile livrate cu aviz de
însoţire, factura fiscală trebuie emisă în termen de cel mult 5 zile lucrătoare
de la data livrării, fără a depăşi finele lunii în care a avut loc livrarea.
(4) Pentru prestările de servicii
efectuate de prestatori stabiliţi în străinătate, pentru care beneficiarii au
obligaţia plăţii taxei pe valoarea adăugată, aceştia din urmă, dacă sunt
înregistraţi ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, trebuie să autofactureze
operaţiunile respective, prin emiterea unei facturi fiscale, la data primirii
facturii prestatorului sau la data efectuării plăţii către prestator, în cazul
în care nu s-a primit factura prestatorului până la această dată. Operaţiunile
de leasing extern se autofacturează de către beneficiarii din România,
înregistraţi ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, la data stabilită prin
contract pentru plata ratelor de leasing şi/sau la data plăţii de sume în avans.
Persoanele care nu sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată
vor urma procedura prevăzută la art. 156 alin. (3). Regimul fiscal al facturilor
fiscale emise prin autofacturare se stabileşte prin norme.
(5) Pentru livrările de bunuri şi
prestările de servicii care se efectuează continuu, cum sunt energia electrică,
energia termică, gazele naturale, apa, serviciile telefonice şi altele asemenea,
factura fiscală trebuie emisă la data la care intervine exigibilitatea taxei pe
valoarea adăugată, cu excepţiile prevăzute în alte acte normative.
(6) În cazul operaţiunilor de leasing
intern, a operaţiunilor de închiriere, concesionare sau arendare de bunuri,
factura fiscală trebuie să fie emisă la fiecare din datele specificate în
contract, pentru plata ratelor, chiriei, redevenţei sau arendei, după caz. În
cazul încasării de avansuri, faţă de data prevăzută în contract se emite factură
fiscală la data încasării avansului.
(7) Dacă plata pentru operaţiuni
taxabile este încasată înainte ca bunurile să fie livrate sau înaintea
finalizării prestării serviciilor, factura fiscală trebuie să fie emisă în
termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la fiecare dată când este încasat un
avans, fără a depăşi finele lunii în care a avut loc încasarea.
(8) Factura fiscală trebuie să cuprindă
obligatoriu următoarele informaţii:
a) seria şi numărul facturii;
b) data emiterii facturii;
c) numele, adresa şi codul de
înregistrare fiscală al persoanei care emite factura;
d) numele, adresa şi codul de
înregistrare fiscală, după caz, al beneficiarului de bunuri sau servicii;
e) denumirea şi cantitatea bunurilor
livrate, denumirea serviciilor prestate;
f) valoarea bunurilor sau serviciilor,
exclusiv taxa pe valoarea adăugată;
g) cota de taxă pe valoarea adăugată sau
menţiunea scutit cu drept de deducere, scutit fără drept de deducere,
neimpozabil sau neinclus în baza de impozitare, după caz;
h) valoarea taxei pe valoarea adăugată,
pentru operaţiunile taxabile.
(9) Prin derogare de la alin. (1),
persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată nu
au obligaţia să emită factură fiscală pentru următoarele operaţiuni, cu excepţia
cazurilor când beneficiarul solicită factură fiscală;
a) transportul persoanelor cu taximetre,
precum şi transportul persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau a
abonamentelor;
b) livrări de bunuri prin magazinele de
comerţ cu amănuntul şi prestări de servicii către populaţie, consemnate în
documente fără nominalizarea cumpărătorului;
c) livrări de bunuri şi prestări de
servicii consemnate în documente specifice aprobate prin lege.
Art. 156. -
(1) Persoanele impozabile, înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată, au următoarele obligaţii din punct de vedere al evidenţei
operaţiunilor impozabile:
a) să ţină evidenţa contabilă potrivit
legii, astfel încât să poată determina baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată colectată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii
efectuate, precum şi cea deductibilă aferentă achiziţiilor;
b) să asigure condiţiile necesare pentru
emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidenţelor
prevăzute de reglementările în domeniul taxei pe valoarea adăugată;
c) să furnizeze organelor fiscale toate
justificările necesare în vederea stabilirii operaţiunilor realizate atât la
sediul principal, cât şi la subunităţi;
d) să contabilizeze distinct veniturile
şi cheltuielile rezultate din operaţiunile asocierilor în participaţiune.
Drepturile şi obligaţiile legale privind taxa pe valoarea adăugată revin
asociatului care contabilizează veniturile şi cheltuielile, potrivit
contractului încheiat între părţi. La sfârşitul perioadei de raportare,
veniturile şi cheltuielile, înregistrate pe naturi, se transmit pe bază de
decont fiecărui asociat, în vederea înregistrării acestora în contabilitatea
proprie. Sumele decontate între părţi fără respectarea acestor prevederi se
supun taxei pe valoarea adăugată, în cotele prevăzute de lege.
(2) Persoanele înregistrate ca plătitori
de taxă pe valoarea adăugată trebuie să întocmească şi să depună la organul
fiscal competent, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 25 a lunii
următoare perioadei fiscale inclusiv, decontul de taxă pe valoarea adăugată,
potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice. Operaţiunile
prevăzute la art. 150 alin. (1) lit. b) şi art. 151 alin. (1) lit. b) vor fi
evidenţiate în decontul de taxă pe valoarea adăugată atât ca taxă colectată, cât
şi ca taxă deductibilă. Pentru plătitorii de taxă pe valoarea adăugată în regim
mixt se aplică prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus.
(3) Persoanele neînregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată, care sunt beneficiari ai operaţiunilor
prevăzute la art. 150 alin. (1) lit. b) şi art. 151 alin. (1) lit. b), trebuie
să întocmească un decont de taxă pe valoarea adăugată special, potrivit
modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice, pe care îl depun la organul
fiscal competent numai atunci când realizează astfel de operaţiuni. Decontul se
depune până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost primită factura
prestatorului sau a fost efectuată plata către prestator, în cazul plăţilor fără
factură. Pentru operaţiunile de leasing extern, decontul special se depune până
la data de 25 a lunii următoare celei stabilite prin contract pentru plata
ratelor de leasing şi/sau celei în care au fost efectuate plăţi în avans.
Art. 157. -
(1) Persoanele obligate la plata taxei trebuie să achite taxa pe valoarea
adăugată datorată, stabilită prin decontul întocmit pentru fiecare perioadă
fiscală sau prin decontul special, până la data la care au obligaţia depunerii
acestora, potrivit art. 156 alin. (2) şi (3).
(2) Taxa pe valoarea adăugată pentru
importuri de bunuri, cu excepţia celor scutite de taxa pe valoarea adăugată, se
plăteşte la organul vamal, în conformitate cu regulile în vigoare privind plata
drepturilor de import.
(3) Prin derogare de la alin. (2), nu se
face plata efectivă la organele vamale de către persoanele înregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată care au obţinut certificatele de
exonerare prevăzute la alin. (4), pentru următoarele:
a) importul de maşini industriale,
utilaje tehnologice, instalaţii, echipamente, aparate de măsură şi control,
automatizări, destinate realizării de investiţii, precum şi importul de maşini
agricole şi mijloace de transport destinate realizării de activităţi productive;
b) importul de materii prime şi
materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare în ţară, stabilite
prin norme, şi sunt destinate utilizării în cadrul activităţii economice a
persoanei care realizează importul.
(4) Persoanele impozabile înregistrate
ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, care efectuează importuri de natura
celor prevăzute la alin. (3), trebuie să solicite eliberarea unui certificat de
exonerare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată, emis de către
organele fiscale competente. Pot solicita eliberarea unui astfel de certificat
numai persoanele care nu au obligaţii bugetare restante, reprezentând impozite,
taxe, contribuţii, inclusiv contribuţiile individuale ale salariaţilor şi orice
alte venituri bugetare, cu excepţia celor eşalonate şi/sau reeşalonate la plată.
Pe baza certificatelor prezentate de importatori, organele vamale au obligaţia
să acorde liberul de vamă pentru bunurile importate. Procedura de acordare a
certificatelor de exonerare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată se
stabileşte prin norme.
(5) Importatorii care au obţinut
certificatele de exonerare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată
evidenţiază taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor importate în decontul
de taxă pe valoarea adăugată, atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă
deductibilă. Pentru plătitorii de taxă pe valoarea adăugată în regim mixt se
aplică prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus.
Art. 158. -
(1) Orice persoană obligată la plata taxei pe valoarea adăugată poartă
răspunderea pentru calcularea corectă şi plata la termenul legal a taxei pe
valoarea adăugată către bugetul de stat şi pentru depunerea la termenul legal a
deconturilor de taxă pe valoarea adăugată, prevăzute la art. 156 alin. (2) şi
(3), la organul fiscal competent, conform prezentului titlu şi cu legislaţia
vamală în vigoare.
(2) Taxa pe valoarea adăugată se
administrează de către organele fiscale şi de autorităţile vamale, pe baza
competenţelor lor, aşa cum sunt precizate în prezentul titlu, în normele
procedurale în vigoare şi în legislaţia vamală în vigoare.
Dispozitii comune
Art. 159. -
Modelul şi conţinutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente legal
aprobate, jurnale pentru cumpărări, jurnale pentru vânzări, borderouri zilnice
de vânzare/încasare şi alte documente necesare în vederea aplicării prezentului
titlu se stabilesc de către Ministerul Finanţelor Publice şi sunt obligatorii
pentru plătitorii de taxă pe valoarea adăugată.
Art. 160. -
(1) Corectarea informaţiilor înscrise în facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate se va efectua astfel:
a) în cazul în care documentul nu a fost
transmis către beneficiar, acesta se anulează şi se emite un nou document;
b) în cazul în care documentul a fost
transmis beneficiarului, se emite un nou document care trebuie să cuprindă, pe
de o parte, informaţiile din documentul iniţial, numărul şi data documentului
corectat, valorile cu semnul minus, iar, pe de altă parte, informaţiile şi
valorile corecte. Documentele respective se vor înregistra în jurnalul de
vânzări, respectiv de cumpărări, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de
furnizor şi, respectiv, de beneficiar, pentru perioada în care a avut loc
corectarea.
(2) În situaţiile prevăzute la art. 138,
furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi
fiscale sau alte documente legal aprobate, cu valorile înscrise cu semnul minus
când baza de impozitare se diminuează sau, după caz, fără semnul minus, dacă
baza de impozitare se majorează, care vor fi transmise şi beneficiarului.
Documentele respective se vor înregistra în jurnalul de vânzări, respectiv de
cumpărări, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor şi,
respectiv, de beneficiar, pentru perioada fiscală în care s-a efectuat
ajustarea.
Dispozitii tranzitorii
Art. 161. -
(1) Operaţiunile efectuate după data intrării în vigoare a prezentului titlu în
baza unor contracte în derulare vor fi supuse prevederilor prezentului titlu, cu
excepţiile prevăzute de prezentul articol. Ordonatorii de credite, în cazul
instituţiilor publice, au obligaţia să asigure fondurile necesare plăţii taxei
pe valoarea adăugată în situaţia în care operaţiunile respective nu mai sunt
scutite de taxa pe valoarea adăugată sau în cazul modificării de cotă.
(2) Certificatele pentru amânarea
exigibilităţii taxei pe valoarea adăugată, eliberate în baza art. 17 din Legea
nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, rămân valabile până
la data expirării perioadelor pentru care au fost acordate.
(3) Certificatele de suspendare a plăţii
taxei pe valoarea adăugată în vamă, eliberate în baza art. 29 lit. D.c) din
Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, nu îşi menţin
valabilitatea pentru importuri efectuate după data de 1 ianuarie 2004 inclusiv.
Importurile efectuate până la data de 31 decembrie 2003 inclusiv, pe bază de
certificate de suspendare a plăţii taxei în vamă, îşi menţin regimul fiscal, de
la data efectuării importului respectiv, plata taxei pe valoarea adăugată urmând
a se efectua la organele fiscale, până la termenele pentru care a fost acordată
suspendarea.
(4) Prin norme se stabilesc reguli
diferite pentru operaţiunile de intermediere în turism, vânzările de bunuri
second-hand, operaţiunile realizate de casele de amanet.
(5) În cazul oricărui act normativ care
este în vigoare la data intrării în vigoare a prezentului cod şi prevede
aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adăugată aferente unei operaţiuni, în
înţelesul prezentului cod, operaţiunea respectivă se consideră scutită cu drept
de deducere.
(6) Construcţiile de locuinţe realizate
prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, pe bază de contracte ferme încheiate cu
societăţi de construcţii, până la data de 31 mai 2002 inclusiv, beneficiază de
scutire cu drept de deducere a taxei pe valoarea adăugată până la finalizarea
construcţiei, potrivit termenilor contractuali, inclusiv celor introduşi prin
acte adiţionale impuse de situaţii tehnice justificate.
(7) Referirile la taxa pe valoarea
adăugată din actele normative prevăzute la lit. a)-q) rămân în vigoare până la
data de 31 decembrie 2006, cu excepţia cazurilor în care actul normativ prevede
aplicarea, pe o perioadă limitată de timp a acestor prevederi, şi care se vor
aplica pe perioada prevăzută în actul normativ prin care au fost acordate, cu
condiţia să nu depăşească data de 31 decembrie 2006:
a) art. 6 lit. b) şi c) din Ordonanţa
Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea
de transport maritim internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu modificările ulterioare;
b) lit. a), b) şi f) ale anexei nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 445/1999 privind acordarea de facilităţi şi condiţiile
de realizare a investiţiei la Societatea Comercială "Automobile Dacia" - S.A.,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 7 iunie 1999,
cu modificările ulterioare;
c) art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2000 pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
67/1999 privind unele măsuri pentru dezvoltarea activităţii economice, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 12 mai 2000, aprobată
prin Legea nr. 302/2001, cu modificările ulterioare;
d) art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr.
131/2000 privind instituirea unor măsuri pentru facilitarea exploatării
porturilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din
15 octombrie 2002, cu modificările ulterioare;
e) Legea nr. 423/2001 pentru sprijinirea
sectorului de pescuit la Marea Neagră, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 406 din 23 iulie 2001;
f) art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 247/2000 privind scutirea de la plata taxelor vamale a
importurilor necesare pentru "Reparaţia capitală cu modernizare pentru creşterea
siguranţei şi capacităţii Centralei Hidroelectrice Porţile de Fier I", publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 7 decembrie 2000,
aprobată prin Legea nr. 251/2001, cu completările ulterioare;
g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
125/2001 privind unele măsuri pentru execuţia lucrărilor de reabilitare a
Grupului nr. 1 de 210 MW din Centrala Termoelectrică Mintia - Deva, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 19 octombrie 2001, aprobată
prin Legea nr. 119/2002;
h) art. 12, 13 şi 14 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea
Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 5 octombrie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare;
i) art. 41 alin. (2) şi art. 70 alin.
(7) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002;
j) art. 1 din Legea nr. 192/2002 privind
scutirea de la plata drepturilor de import a bunurilor provenite sau finanţate
direct din fonduri nerambursabile NATO, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 273 din 23 aprilie 2002;
k) art. 38 alin. (1) lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi
încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare;
l) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
4/2002 privind amânarea plăţii în vamă a taxei pe valoarea adăugată aferentă
importurilor de bunuri efectuate de firma Bombardier Transportation Sweden AB,
precum şi amânarea exigibilităţii taxei pe valoarea adăugată aferente livrărilor
de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate de persoane juridice române
către această firmă pentru asamblarea a 18 trenuri noi de metrou, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 28 ianuarie 2002, aprobată
prin Legea nr. 250/2002;
m) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
52/2002 privind amânarea plăţii în vamă a taxei pe valoarea adăugată aferente
importurilor de bunuri efectuate de Societatea Naţională de Transport Feroviar
de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., precum şi amânarea exigibilităţii taxei pe
valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri şi/sau prestării de servicii
efectuate de persoane juridice române pentru realizarea Proiectului de
modernizare şi reparaţie generală a 100 vagoane de călători de către firma
"Alstom - De Dietrich Feroviaire" din Franţa, finanţat din credit de la Banca
Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca "Paribas" - Franţa,
contractat cu garanţia statului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 299 din 7 mai 2002, aprobată prin Legea nr. 441/2002;
n) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2003 privind suspendarea plăţii taxei pe valoarea adăugată la organele vamale
pentru echipamente din import destinate înzestrării Serviciului de Informaţii
Externe şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 aprilie 2003, aprobată prin Legea
nr. 317/2003;
o) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
47/2003 pentru suspendarea plăţii taxei pe valoarea adăugată la organele vamale
pentru echipamente din import destinate înzestrării Ministerului de Interne,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 19 iunie 2003,
aprobată prin Legea nr. 465/2003;
p) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2003 privind suspendarea plăţii taxei pe valoarea adăugată la organele vamale
pentru echipamente de import destinate înzestrării Ministerului Afacerilor
Externe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 23
iunie 2003, aprobată prin Legea nr. 447/2003;
q) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
79/2003 privind suspendarea plăţii taxei pe valoarea adăugată la organele vamale
pentru echipamentele din import destinate înzestrării Serviciului de Protecţie
şi Pază, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 666 din 19
septembrie 2003, aprobată prin Legea nr. 489/2003.
|