Ordin nr. 29
din 14 ianuarie 2003
privind aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară şi
contabilă şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 48 din 28 ianuarie 2003
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, ale art. 4
alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi ale art. 1 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor
formularelor comune privind activitatea financiară şi contabilă şi a normelor
metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Activităţile de livrări de bunuri şi prestări de servicii efectuate
direct către populaţie, pentru care agenţii economici sunt obligaţi să emită
facturi fiscale, sunt următoarele:
a) vânzarea bunurilor de folosinţă îndelungată, definite potrivit legii;
b) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu
excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de către magazine;
c) serviciile de reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul
clientului;
d) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau componente ale acestora de
către agenţiile de turism, definite potrivit legii;
e) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice şi termice, a
gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie
mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu,
de Internet;
f) efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere de
locuinţe;
g) serviciile medicale cu plată prestate la domiciliul sau la locul de muncă al
clientului.
Art. 2. - Persoanele juridice prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr.
82/1991, republicată, precum şi persoanele fizice autorizate să desfăşoare
activităţi independente şi care nu sunt impuse pe bază de norme de venit sau în
sistem forfetar, care au relaţii contractuale cu persoane juridice pentru
livrări de bunuri, închirieri sau prestări de servicii, vor întocmi pentru
sumele primite sau de primit, în condiţiile stabilite prin contractele
respective, factură, factură fiscală sau alt document legal aprobat.
Art. 3. - (1) În situaţia în care bunurile nu se livrează de la sediul social
înscris în antetul facturii fiscale sau al altui document legal aprobat pentru
livrarea bunurilor, se vor menţiona pe factura fiscală sau pe documentul
respectiv, în mod suplimentar, elementele de identificare a locului de expediere
a bunurilor, şi anume: denumirea sucursalei, punctului de lucru etc.,
localitatea, strada şi numărul, sectorul/judeţul.
(2) În partea stângă jos a facturii fiscale vor fi menţionate şi datele de
identificare a persoanei care efectuează livrarea bunurilor, şi anume: numele şi
prenumele, seria şi numărul actului de identitate (buletin de identitate, carte
de identitate sau paşaport), codul numeric personal.
(3) Persoanele juridice care utilizează facturi fiscale specifice, aprobate prin
ordin al ministrului finanţelor publice, care nu au rubrică specială pentru
înscrierea datelor de identificare prevăzute la alin. (2), până la modificarea
(adaptarea) formularelor respective vor înscrie (completa) în partea de jos a
formularului datele persoanei autorizate să efectueze livrarea bunurilor.
(4) Pe facturile fiscale care se utilizează pentru prestări de servicii se vor
menţiona, în mod expres, numărul şi data contractului, respectiv ale comenzii,
în cazul prestărilor de servicii ocazionale care nu au la bază un contract.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică pentru livrările de bunuri în sistem
cash & carry.
Art. 4. - În cazul pierderii sau sustragerii formularelor cu regim special,
agenţii economici sunt obligaţi:
a) să anunţe, în termen de 24 de ore de la constatare, pierderea sau sustragerea
formularelor cu regim special la direcţia generală a finanţelor publice
judeţeană, a municipiului Bucureşti, respectiv la administraţiile finanţelor
publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz; pentru sustragere vor
fi anunţate şi organele de poliţie;
b) să transmită Companiei Naţionale "Imprimeria Naţională" - S.A. lista seriilor
şi plajelor de numere ale formularelor cu regim special pierdute sau sustrase,
în termen de 48 de ore de la constatarea pierderii sau sustragerii.
Art. 5. - (1) Persoanele juridice care prestează servicii de morărit, pentru
serviciile prestate atât către persoane juridice, cât şi către persoane fizice,
vor întocmi Bonul de măciniş cod 6-3-10/A, prevăzut în anexa la prezentul ordin,
şi Factura fiscală cod 14-4-10/A.
(2) Persoanele juridice beneficiare ale serviciilor de morărit vor întocmi
factura fiscală pentru contravaloarea produselor cedate prestatorului sub formă
de uium.
Art. 6. - Persoanele juridice care au primit codul unic de înregistrare de la
registrul comerţului vor înregistra pe documentele financiar-contabile acest cod
în rubrica alocată până în prezent codului de înregistrare fiscală.
Art. 7. - Direcţia de reglementări contabile, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, administraţiile finanţelor
publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi Compania Naţională
"Imprimeria Naţională" - S.A. vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucureşti, 14 ianuarie 2003.
Nr. 29.
ANEXĂ*)
___________
*) Modelul formularului este reprodus în facsimil.
Prestator ........................... Beneficiar
.....................................
(denumirea, forma juridică) (denumirea, forma
juridică/numele şi prenumele)
Codul unic de înregistrare .......... Codul unic de înregistrare/CNP
.................
Sediul (localitatea, str., nr.) ..... Sediul/domiciliul (localitatea, str., nr.)
.....
.....................................
................................................
Contul .............................. Contul
.........................................
Banca ............................... Banca
..........................................
BON DE MĂCINIŞ Nr. .....
data ................
---------------------------------------------------------------------------------------------
| |--------------------------------------------------------------------------|
| |Primit | Uium reţinut | |Produse eliberate beneficiarului| Pierderi |
| Specificaţie | la |--------------|Măcinat| - kg - | din |
| |măcinat| în | în |- kg - |--------------------------------|fabricaţie|
| |- kg - |natură|numerar| |Făină| Mălai | Tărâţe | Corpuri | - kg - |
| | |- kg -|- kg - | | | | | străine | |
|------------------+-------+------+-------+-------+-----+-------+--------+---------+----------|
|------------------+-------+------+-------+-------+-----+-------+--------+---------+----------|
|------------------+-------+------+-------+-------+-----+-------+--------+---------+----------|
|-------------------------------------------------------+-------------------------------------|
|Prestator, |Beneficiar, |
---------------------------------------------------------------------------------------------
6-3-10/A
BON DE MĂCINIŞ Nr. .....
data ................
(cod 6-3-10/A)
Formular cu regim special de tipărire, înseriere şi numerotare
1. Serveşte ca:
- document de primire a cerealelor pentru măcinat, în regim de prestaţie, cu
plata în natură sau în bani;
- evidenţierea uiumului reţinut în natură sau plata prestaţiei în numerar şi a
produselor eliberate beneficiarului;
- document de înregistrare în gestiune a veniturilor realizate din activitatea
de prestaţii de măciniş a uiumului în natură sau a sumelor încasate în numerar.
2. Se întocmeşte, în două exemplare, de către unitatea prestatoare,
înscriindu-se cantitatea adusă la măcinat, uiumul reţinut în natură sau preţul
prestaţiei în lei, precum şi produsele eliberate beneficiarului.
Se semnează de prestator şi de beneficiar.
3. Circulă:
- la beneficiar, pentru a face dovada pe timpul transportului a produselor
rezultate din măciniş şi pentru înregistrarea în contabilitate, după caz
(exemplarul 1);
- la prestator, pentru înregistrarea zilnic, pe baza recapitulaţiei, a
cantităţilor de cereale din uium intrate în gestiune sau înregistrarea în
registrul de casă a numerarului încasat ca tarif al prestaţiei (exemplarul 2).
Lunar, prestatorul morii întocmeşte raportul de producţie din măciniş, document
centralizator pentru înregistrarea în contabilitatea sintetică şi analitică.
4. Se arhivează:
- la prestator (exemplarul 2);
- la beneficiar (exemplarul 1).